Kivoš Rudolf
Rudolf Krivoš se narodil 16. listopad 1933 , Tisovec – zemřel 18. říjen 2020. B yl slovenský akademický malíř .Absolvoval studium na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě v letech 1951 – 1956, Oddělení figurální malby u profesora Jana Mudrocha . Za studijní výsledky a diplomovou práci Ve vinárně (1956, olej) získal Cenu školy. Ve stejném roce byl přijat za člena Svazu Slovenská výtvarných umělců. V letech 1956 - 1957 absolvoval tzv. čestný rok na VŠVU. Byl spoluzakladatelem Skupiny Mikuláše Galandy (1957) a zúčastnil se na všech jejích výstavách. Od roku 1961 experimentoval se sádrovým podkladem pro reliéfní ztvárnění figur a polfigúr, od roku 1962 využíval kombinace technik na sololit, jakož i techniky s koláží. Po r. 1962 R. Krivoš opustil kompaktní, konstruktivně cítění tvar a soustředil se na civilistické téma - obecnější otázky vztahu člověka a světa. Barevná škála jeho obrazů akceptuje pouze několik tónů tmavých barev, ale kombinací netradičních materiálů a technologických postupů (využíval koláž, nitrolaky, nanášení písku pod barevnou hmotu, vrstvení lazur) se mu podařilo dosáhnout strukturální diferencované povrchové efekty . V jeho tvorbě vyniká několik aktů. Není to jen motiv současného období. Zjevuje se ve všech etapách. Malíř ho neprikrášľuje, neidealizuje. Pro mladou malbu má toto pojetí ostatně daleko větší význam než obdiv a oslava fyzické krásy. Jeho postavy se nejvíce ze všech přibližují dobové představě krásy. Reprodukován akt z roku 1962 zaplňuje v duchu současného malířského vyznání většinu formátu. Jasně se vyčleňuje z pozadí. Strohou vazbu částí oživuje struktura ploch, která se na rozdíl od kompozice Břemeno zjevuje iv pozadí. Obnažený člověk se dostává do tíživé samoty. Zdánlivá nesrovnalost proporcí je výrazem skutečných vnitřních konfliktů. V polovině 60. let se i on přiklonil k malířským principem nové Figurace. Náměty jeho kompozic se soustřeďují na člověka a jeho základní vztahy. Postupující a prohlubující se zaujmutí problémům odcizení v obrazech přechází nakonec v letech 1966 - 1967 do obrazů hrůzostrašných setkávání biologického a technického. Rudolf Krivoš je obdivován a zatracován autor, který se stal nositelem tradic a zároveň nejpokrokovějších tendencí v slovenském výtvarném umění , plný rozporů a tvůrčích tenzí.